Victorie cu orice preț

Îmi revin din dezolarea oarecum proverbială cât pentru a spune ceva: nu oricum, și în nici un caz cu orice preț. Mă încearcă uneori un soi de compătimire pentru cei pentru care fericirea este în altă parte, pentru cei pentru care bucuria este posibilă doar în acel moment al victoriei, al succesului deplin, al unei recunoașteri de orice fel: Da domle’, ești bun! Oameni extrem de concentrați în realizarea propriilor lor obiective. Atât de concentrați încât uită să se mai bucure, uită să mai trăiască, uită să se mai lase să fie. Revin însă la subiect cu o întrebare idioată dintr-o conversație reală de acum mai bine de un an:

– Dacă ar fi să alegi între succes și fericire, ce ai alege?

A urmat o pauză lungă iar apoi a venit răspunsul firesc: fericirea. Și chiar așa este. Un răspuns așteptat, dar singurul răspuns prin care poți fi omul meu, prietenul meu. Întotdeauna fericirea! Dar din păcate scriu și pentru cei care își caută succesul ca și cum și-ar fi rătăcit cheile prin casă. Victoria este cu oboseală. Cu oboseală și cu o oarecare sfârșeală. Senzorial ești cât se poate de deschis și de prezent. Totul vibrează în jurul tău. Sunt și artificii sunt și confetti. Dar te regăsești mai apoi ca pe un simplu cameraman pentru o reclamă la iaurt: încerci să păstrezi flash-uri de memorie pentru mai târziu. Cât de cremos, cât de gustos? E o bucurie seacă și poate chiar tâmpă: am ajuns și aici! Mi-aș putea spune chiar că sunt fericit. Cuvintele însă nu prea mai contează și trebuie și eu să admit că într-adevăr, poate, fericirea este în altă parte.

P.S.: John Wooden, unul dintre cei mai mari antrenori ai tuturor timpurilor și-a păstrat ca titlu de glorie faptul că niciodată nu le-a vorbit sportivilor săi despre victorie. Eu nu îmi pot permite un astfel de lux când încă n-am aflat prețul la iaurt.

Leave a Reply

