Cuvântul „câine” nu mușcă!

Am întâlnit oameni cărora le e frică chiar și de cuvântul frică. Sunt însă mai răbdător din fire și nu mă grăbesc cu răspunsul oarecum clasic:

– Cuvântul „câine” nu mușcă!

Și măcar dacă ar fi o simplă problemă de semantică. Cei care nu acceptă frica, cei care se feresc fie și să îi pomenească numele sunt în fapt într-o zonă de negare a propriilor trăiri. Sunt dintre cei care se construiesc prin imagine, prin cum ar trebui ei să apară în ochii celorlalți, uitând oarecum să mai fie ei. Sunt oamenii perfecți, cei dincolo de temerile și spaimele lumești. Aparent sunt zâmbitori și fericiți, și uneori chiar mi-aș dori ca ei să fie cei care știu mai bine, cei care au pătruns tainele de nepătruns ale sufletului. Dezolare personală. Am construit acest portret cât încă mai este posibil să mai îndrept ceva. O îndreptare a atenției, o oarecare focalizare. Frica este întotdeauna cea care ne face să fim atenți, ne focalizează privirea, ne centrează trăirea și chiar ne dă chiar posibilitatea de a înfrunta lumea. Pentru o astfel de înfruntare este nevoie însă și de curaj, dar curajul se naște tocmai din mrejele fricii. Curajul nu este posibil în absența fricii. Desigur, el este cel care ne va trece pe puntea șubredă ce ne desparte de o situație de nesuportat, de neîndurat. Dar am nevoie de frică ca născătoare a curajului și ca expresie în definirea oricărei situații în care ajung să îmi spun – Așa nu se mai poate! Frica lipsită de curaj poate că mă va ține o vreme în loc, dar nu suntem într-atât de puternici pentru a rezista unei suferințe de neîndurat. Vom găsi alte punți, alte poduri, mult mai solide, acolo unde încercarea noastră nu va fi poate la fel de mult încercată. Dar cu ce preț? Cu prețul de a nu afla niciodată cât de curajos aș fi putut să fiu.

One thought on “Cuvântul „câine” nu mușcă!

Leave a Reply

